Saturday, April 11, 2009

Hikayat Kaunseling Kelompok


Hm…akhirnya selesai juga pembelajaran lab kelompok dan sesi kelompok. Banyak ilmu, pengalaman & kenangan yang tercipta. Bermula dengan pengagihan makmal kelompok yang begitu mencabar dimana semua pelajar sem 6 berebut memilih Instraktor pilihan hati masing2. Tak sangka pula boleh timbul ‘kontroversi’ dalam isu pemilihan Instraktor ni. So terpaksa la buat pemilihan semula...macam undi pilihanraya pula...


Fuh, nasib baik la saya bertindak pantas dan berjaya memenuhi kuota dalam senarai Instraktor pertama di hati.hehe! Siapa ye??? Disini akhirnya menemukan saya dengan 10 orang lagi ahli kelompok yang terdiri daripada 3 orang wanita cantik & 8 orang lelaki macho(termasuk saya la).


Tidak lama kemudian bermulalah pengembaraan lab kelompok yang membabitkan 11 orang insan yang digelar ’11 Budak Baik’. Selama 10 minggu saya dan kawan-kawan bersama-sama mengikuti lab kelompok atas tunjuk ajar daripada seorang ’Super Senior’. Nasib baik tak ada penyingkiran dalam setiap minggu tu...kalau tak jadi macam AF la pula.hehe!


Disini saya diajar mendalami ilmu2 berkaitan dengan sesi kaunseling kelompok antaranya ’big-picture, focus, cutting off, drawing out, rounds, dyads, linking & macam2 lagi. Kalau tak percaya semua tu boleh rujuk kat dalam buku Group Kaunseling karangan Jacobs 6th Ed (2009).


Tanggal 3, 4 & 5 April saya dan pun pergi la ke Hay Resort untuk ujian penilaian sesi kelompok...bukan UPSR tau. Saya menjadi kaunselor ke-2 so kenalah buat sesi pada malam tu juga. Tuah ayam nampak di kaki, tuah manusia nampak di tangan...tq 4 my tangan coz berjaya cabut undi yang tepat.hehe!



Memang rasa hepi sangat bila sesi saya & sesi keseluruhan kelompok tamat. Soal letih biar dulu sebab sebelah malam ada persembahan pula. Tajuk persembahan “Neraka Anakku Derhaka” arahan Bakri. Seram & seriau je tajuk ni...persembahan malam tu semua mantap. So kumpulan saya cuba untuk Over Mantap. Nampaknye persembahan tak sia2 sebab dapat juga Naib Johan. Great job guys! Congrates 2 all the winner! Semua ada talent!


Esok pula buat sekaneka...dalam setiap acara bila main je confirm group saya yang menang..Tak tahu la pasal apa. Rasa bosan pula asyik menang je...biasa la group Budak Baik @ Group Juara...hehe! Tepat jam 3.00 petang saya pun balik ke TM.



Kepada Intruktor saya iaitu Pn Pau Kee yang murah dengan senyuman. Enjoy belajar dengan puan...thanks a lot! Tak lupa juga buat geng2 kelompok iaitu Agil, Zubar, Tun, Laip, Bakri, Kamal, Freddy, Yun, Yati & Lily yang sentiasa membantu dan menghappykan kelompok...Terima kasih daun selasih.Maaf atas segalanya.


Pergi membeli buah kopi,

Balik rumah makan meggi,

Lab ini sangat hepi,

Lain masa jumpa lagi.

No comments:

Post a Comment